Terhi Janatuinen on työskennellyt Pakkasmarjalla jo yli 20 vuotta. ”Aloitin Pakkasmarjalla satokauden kausitöissä. Yritys ja työnkuvani on kehittynyt niin vinhaa vauhtia eteenpäin, että en edes meinaa muistaa millainen Pakkasmarja oli silloin aikoinaan. Jos tämä yritys ei olisi ollut koko ajan kehityskaaressa, en luultavasti olisi täällä töissä”, yrityksen ja itsensä kehittämisestä nauttiva Terhi kertoo.
Työtä ”hyvistuotteen” parissa
Nykyisin Terhin päävastuulle kuuluu yrityksen markkinointi. Satokaudella Terhi hoitaa tuoremarjakauppaa yhdessä Marko Ryyttärin kanssa.
Satokausi on yrityksen toiminnan kannalta tärkeintä aikaa. Silloin Pakkasmarja ottaa vastaan kaikki raaka-aineet ympäri vuoden myytäviin pakastetuotteisiin.
Osa marjoista myydään satokaudella tuoreena erilaisissa pakkauksissa ja tämän erittäin hektisen työn parissa kuluu suurin osa Terhi työajasta satokaudella . Marjojen satokausi on nykyisin pitkä Suomessakin. Kausi alkaa toukokuussa ja päättyy viimeistään lokakuun loppuun mennessä, tällöin töitä tehdään uutterasti.
Pakkasmarjan asiakkaita ovat keskusliikkeet, osuuskaupat, kaupparyhmittymät, tukut sekä teollisuus ja suurkeittiöt. ”Meillä on älyttömän hyvä tuote, jota on ilo myydä ja markkinoida. Ensinnäkin, marjat ovat terveellisiä ja hyvänmakuisia. Toiseksi tarina tuotteiden takana on vastuullinen”, Terhi kuvailee Pakkasmarjan myyntivaltteja.
Vapaus kehittää ja toimia
Pakkasmarjaa kuvaa sana kehitys ja kehitystyötä teemme yhdessä toimivissa tiimeissämme. Yhdessä olemme vahvoja. Haluamme koko ajan viedä asioita eteenpäin. Meillä on mahdollista tehdä paljon erilaisia asioita, kun intoa ja aikaa löytyy. Lisäksi meillä on paljon vapauksia kehittää omaa työnkuvaa ja yritystä. Tämä tuo myös paljon vastuuta. Erityisesti hän arvostaa Pakkasmarjan työyhteisöä: ”Täällä on mahtavat työkaverit ja tämä on inhimillinen työpaikka. Jokainen saa olla omanlaisensa persoona, ilmapiiri on avoin ja autamme toisiamme.”