Facebook Pixel

Hidas sulatus vie vitamiinit pakastemarjoista

Marjapakasteet kannattaa sulattaa nopeasti. Vitamiinit eivät kaikkoa marjoista pakastimessa, vaan vasta sulamisvaiheessa. Marttojen mukaan vitamiinihävikki on kuitenkin pieni – marjojen käyttöä ei sen vuoksi kannata vähentää.

Sulatustavalla on merkitystä pakastemarjojen vitamiinipitoisuudelle. Itä-Hämeen Marttojen toiminnanjohtajan Tuulikki Uusitalon mukaan hidas sulatus huoneenlämmössä on huonoin vaihtoehto.

– Vitamiinitappiota ei tapahdu pakastimessa, vaan yleensä sulatusvaiheessa. Marjat pitäisi sulattaa nopeasti ja mielellään kylmässä, Uusitalo neuvoo.

Marjat kannattaa käyttää, jos mahdollista, vielä kohmeisina.

– Esimerkiksi kiisseliin voi laittaa jäisiä marjoja, jotka antavat sulaessaan väriäkin. Tuoremarjakiisseli säilyy tietenkin huonommin kuin keitetty, mutta on kyllä vitamiinipitoisempi.

Uusitalo ei suosittele mikroaaltouunissa sulattamista, eikä kuumavesihaudettakaan.

– Itse ottaisin marjat sulamaan edellisenä iltana jääkaappiin. Lämpökäsittely pudottaa aina vähän vitamiinipitoisuutta. Toki jos tarvitsee marjat nopeasti, voi ne sulattaa mikrossa.

Vitamiinihävikki pieni huoli

Uusitalon mukaan c-vitamiinin hävikki säilömisessä, sulattamisessa ja valmistuksessa on muutamia kymmeniä prosentteja.

– Menetystä ei kannata miettiä. Enemmän vitamiineja saa syöpä marjat missä muodossa hyvänsä, kuin jos jättää syömättä, martta muistuttaa.

Pakastemarjat säilyvät jääkaapissa syöntikelpoisina muutaman päivän.

– Kyllä sen huomaa, jos ne haisevat käyneelle tai marjoissa on hometta. Kannattaa tietysti pakastaa marjat pieninä annoksina, että ne tulee käytettyä kerralla, Uusitalo lisää.

Pakastimen tyhjennyksen voi hyvin jo aloittaa.

– Puolen vuoden päästä ollaan jo uuden satokauden kynnyksellä. Kotimaisista marjoista kannattaa ottaa hyöty irti pitkin vuotta, Uusitalo toteaa.